Am cumparat in luna septembrie, acest Piaggio Vespa Et4 50cc, fabricatie 2003. Nu m-am gandit niciodata sa fac o poveste din restaurarea lui, asa ca din pacate nu detin poze cu el intact dinaintea inceperii reparatiilor.
L-am gasit la Campu-Lung Moldovenesc, intr-un anunt care desi suna : “vand scuter in stare impecabila” era un pic cam departe de a fi asa. Scuterul fusese adus din Italia, era neinmatriculat, pe mine m-a atras foarte tare faptul ca desi starea lui la exterior nu era chiar grozava, avea pe el vopseaua originala, toate componentele erau piese originale Vespa. Mai vazusem pana atunci in anunturi, doar genul de scutere vopsite cu spray-ul in graba, cu piese adaugate de pe la alte modele sau reparate pe genunchi.
Eu personal cautam exact acest model de vespa, cu aceasta culoare a caroseriei si a vinilin-ului de pe sa intrucat mi-a placut foarte tare, altfel idea de a reconditiona un scuter mi s-a parut intotdeauna un hobby foarte placut, mai placut decat sa achizitionez unul in stare perfecta. Desigur si pretul pe care l-am platit a fost destul de ok, pentru starea in care se afla…..asa ca am plecat cu el de la Slanic Moldova in portbagajul masinii spre Bucuresti.
Ca sa aveti idée despre imaginea lui dinaintea:
– nicio parte a caroseriei nu scapase de vreo zgarietura, vopseaua era pe alocuri matuita, iar pe partea dreapta caroseria era si un pic infundata.
– toate ornamentele cromate: cel de la far, bandourile de pe laterale din fata, cel de la stop-spat, ornamentul de la roata-fata, erau decolorate, crapate, zgariate.
– plasticele de pe podea deasemenea crapate.
– piesele de pe caroserie au fost demontate de-alungul timpului pentru cine stie ce reparatie si nu mai picau la linie niciuna.
– deasemenea lipseau pe alocuri suruburi de prindere, acestea fiid inlocuite cu soricei de plastic.
– Scuterul pornea doar la pedala, butonul de pornire nu functiona
– In bord nu functionau: kilometrajul si acul de la benzina, nici macar ceasul electronic, de fapt functiona doar lumina in bord si indicatoarele luminoase pentru semnale.
– mansoanele de cauciuc de la ghidon erau deteriorate si trebuiau schimbate
– oglinzile desemenea erau foarte zgariate de la cazaturi si busituri si de asemenea trebuiau schimate
– cricul era foarte ruginit
– suportul metalic pe care vine pozitional portbagajul, capacul de la motor (transmisie) si jantele nu aratau foarte bine.
– materialul ce acopera saua era descusut la partea din spate
Cand am inceput sa il demontez mi-am dat seama ca treaba sta la fel si la interior: suruburi lipsa peste tot, sau tot felul de improvizatii, locasul unde se afla bacteria era foarte ruginit,etc.Demontarea lui completa a durat 5-6 ore, dar pe masura ce demontam imi dadeam seama ca in momentul in care voi fi nevoit sa il ansamblez la loc nu va mai fi asa usor, prostie mare din
partea mea ca nu am facut nici poze, in schimb am avut inspiratia sa pun in pungi etichetate toate suruburile, pilulite si alte maruntisuri, care cum si de unde provin..
Reconditionarea a constat in:
– sasiul impreuna cu celelate parti de plastic au ajuns la service pentru a fi vopsite. Au fost vopsite intr-un service auto si uscate in cuptor. Culoarea mi s-a parut foarte potrivita, un negru cu o usoara tenta mov.
– Jantele, suportul portbagaj, cricul, manerele de la frane, capacul de la motor m-am decis sa le vopsesc singur. M-am aprovizionat cu vopsea cromata tip spray (marca Magic) o vopsea foarte laudata pe unele forumuri si de vanzatorii care vor sa iti ia banii prin Targul de la Vitan, smirghel de granulatie foarte fina pe care l-am folosit cu apa si cu multa rabdare. Partea cea mai grea a fost evident, degresatul si curatatul cu smirghel al suprafetelor (4-5 zile..cateva ore pe zi in functie de timp). Apoi elementele au fost suspendate cu sfoara in masarda casei si vopsite. Trebuie sa recunosc ca imediat dupa 3 straturi de vopsea aratau impecabil, dupa ce s-au uscat la fel de impecabil, insa am realizat imediat ca vopseaua se curata destul de usor de pe ele daca le atingeai de ceva, uneori chiar si cu mana sau la diferente de caldura. Cand am incercat sa montez cauciucurile pe janta, vopseaua s-a deteriorate destul de rau………..acela a fost momentul cand m-am decis sa duc jantele la vopsit electrostatic, cu ajutorul baietilor de pe club le-am vopsit repede, bine si relativ ieftin zic eu (100 ron ambele) la SRZ Powdercoating Customs. Cricul l-am vopsit eu cu vopsea neagra, a iesit destul de ok si cred eu ca o sa reziste, capacul de la motor si suportul portbagaj au ramas vopsite cu respectiva vopsea cromata insa intentionez ca odata cu
venirea primaverii sa le duc si pe acestea la vopsit electrostatic.
– Toate ornamentele cromate le-am comandat pe site-ul www.piese.com.ro, piesele au ajuns in 3 zile de la plasarea comenzii si corespund calitatii.
– Am cumparat deasemenea mansoanele de la ghidon si oglinzile. Partea cu oglinzile este inca in lucru, intrucat am vrut neaparat sa imi montez oglinzi nichelate, iar piesele originale sunt din plastic, a trebuit sa aleg o varianta after-market, acestea vor trebui un pic modificate intrucat bratul oglinzii stanga trebui prelugit ca sa fie la nivel cu cel drept iar spatiile ramase goale intre oglinda si caroserie trebuie mascat cu un fel de garnituri cauciucate.
– au fost reparate: pornirea la buton (lipsea bendixul), kilometrajul,nivel combustibil, inclusiv ceasul electronic (care nu avea baterie 🙂 ). La motor am schimbat bujie, ulei, filtru ulei, lichid frana si au fost aerisite franele.
– materialul de pe sa a fost tras si cusut.
Sambata asta am terminat si am facut prima plimbare cu el, desi putin cam racoare senzatia a fost Unica 🙂
Mai jos galeria de poze:
Lasa un Comentariu
You must be logged in to post a comment.
felicitari Adrian si la mai multe momente frumoase cu el !
Multumesc George. Revin la primavara cu noi vesti, intentionez sa mai lucrez si la partea de motor putin.
Foarte frumos , tot respectul pentru efortul depus , mult succes pe viitor si Asfalt Uscat !