In Vietnam exista 36 milioane de motociclete (aka scutere pana in 150cc) iar in Saigon aprox 5.6 mil.
Prima senzatie a traficului (vazut de pe margine) este coplesitoare. “Rauri” de scutere si ceva masini curg in continuu pe strazi: se claxoneaza muult (asa iti faci cunoscuta prezenta pe langa ceilalti, mai ales in depasire, fiind foarte greu sa te asiguri). In ciuda numarului de scutere, traficul este fluent (toata lumea se misca in acelasi ritm) nu sunt foarte multe accidente (in general usoare), viteza medie fiind undeva in jurul a 30km/h. Prioritatea se acorda in functie de marimea vehiculului si a scopului (autobuzele au cea mai mare prioritate). Traversatul strazii este o experienta in sine, iti impune sa renunti la orice frica si sa ai incredere in ceilalti (pur si simplu incepi sa mergi, constant, cu un pas normal, ceilalti te vad si isi adapteaza viteza pentru a nu te lovi), o senzatie superba de incredere sociala 🙂
Vespa are o prezenta puternica in Vietnam. Aici s-a deschis o fabrica Piaggio in care se produce LX, GTS de 125/150/300cc si exista numeroase showroom-uri prin capitala. Datorita pretului, de 3 ori mai mare decat un scuter asiatic, Vespa moderna este accesibila doar unei paturi sociale destul de mici dar in continua crestere, mi-au spus cei de acolo. Exista foarte multe Vespa vintage, din care nu foarte multe merg pe drum, majoritatea fiind in starea initiala sau sunt scoase seara, in weekend, in general la promenada.
Vespa a fost introdusa Vietnamului de oamenii de francezii (ocupationisti de la inceputul secolului trecut) care au sesizat oportunintatea locala, nevoia de mobilitate. La fel ca in Italia, bunicii si parinti au lasat mostenire Vespa copiilor impreuna cu amintiri de o viata. Cele mai multe modele vintage sunt VBB, VBC, VBA si VL, care sunt considerate nu foarte frumoase si urat mirositoare, de localnici 🙂
Vespa Vietnam Adventures face ture in Ho Chi Minh, imprejurimi si prin tot Vietnamul pe Vespa vintage. O tura prin Saigon, de 4,5h costa 65USD si include ghid, lunch, apa (pe care o consumi in continu in oras) si toate intrarile in obiective. Business-ul este condus de Steve, un american din Hawaii si se gasesc la Cafe Zoom.
In Saigon activeaza gasca the Scooterist compusa din: Da Nguyen, Quynh Skulls, Hoang si Hin. Baietii impreuna cu Quynh sunt indragostiti de Vespa vintage, calatorii si fotografie. Blogul este o sursa de inspiratie in calatoriile asiatice pe Vespa, parcurgand toata tara de mai multe ori (Vietnamul se intinde pe aprox 3500km de la Nord la Sud). In partea a II-a intalnirea cu gaska The Scooterist si cum am condus Vespa in Saigon 🙂
va urma