REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ

ASOCIAŢIA VESPA SCOOTER CLUB ROMANIA

Regulamentul de ordine interioara, este construit in respect fata de noi si ceilalti participanti la trafic. Acesta deriva din scopul si obiectivele clubului pentru a promova si apara traditia si valorile perene ale scuterului de tip Vespa, reprezentate de notorietate, longevitate, stil, frumusete, competitivitate si performanta

Orice proprietar de scuter Vespa, care domiciliaza sau nu in Romania, posesor al unui permis de conducere pentru respectivul vehicul, poate deveni membru al Vespa Club Romania.

Calitatea de membru se ofera pentru 1 an de zile (sau perioada ramasa din momentul aprobarii ca membru al clubului si pana in ultima zi a anului respectiv), in urma achitarii taxei de membru stabilita anual.

Membrii:

  • trebuie să respecte aceste reguli in orice moment;
  • au obligatia sa poarte casca de protectie in cadrul adunarilor de grup;
  • sa conduca un vehicul care respecta legile in vigoare de punere in circulatie;
  • sa nu conduca sub influenta alcoolului sau drogurilor, in cadrul adunarilor de grup;
  • sa nu prejudicieze moral si material Clubul prin comportament necorespunzator;
  • sa trateze cu respect pe oricare membru al Clubului, eventualele divergente intre membrii Clubului solutionându-se prin intermediul Consiliul Director;
  • sa respecte hotararile adoptate de organele de conducere.

Mai jos va prezentam cat mai multe informatii despre mersul in grup, reguli care vor fi folosite si in cadrul adunarilor Vespa Club Romania.

De ce este bun mersul in grup?

  • un grup este de obicei mult mai vizibil dacat un motociclist singur;
  • celelalte vehicule pot anticipa ce va face un motociclist care merge in grup, deoarece in general toti membrii grupului mentin intervale fixe intre ei;
  • in caz de problema mecanica sau accident, o mana de ajutor este disponibila imediat;
  • distractia este mai mare in grup

Formatie in zig-zag:

Formatie in care conducatorul de grup merge pe partea stanga a benzii de mers, urmatorul pe partea dreapta a benzii, etc. In general motociclistii pastreaza un interval de 2 secunde intre motocicletele de pe aceeasi parte, si 1 secunda intre fiecare motocicleta. In aceasta formatie, orice motociclist are controlul intregii benzi si poate merge pe orice parte daca este necesar. Este de preferat ca inchizatorul de grup sa mearga pe banda din stanga pentru a avea aceeasi linie de vizibilitatea cu conducatorul grupului.

Mentinerea pozitiei:

Pastrarea unei pozitii fixe si a unui interval fix intr-un grup de motociclisti, dar nu pe post de conducator/inchizator de grup. Motociclistii fara radio de obicei isi mentin o pozitie in mijlocul grupului. Pozitiile in cadrul grupului sunt determinate de conducatorul grupului, in functiie de experienta fiecaruia.

Ce trebuie sa faca Organizatorul pentru a pregati o plimbare in grup?

Cand mai multi motociclisti sunt invitati la o plimbare in grup, toti motociclistii si pasagerii se vor strange la punctul de intalnire la ora stabilita.

Furnizeaza o descriere a rutei, sau copii ale hartilor tuturor mebrilor grupului (sau macar conducatorilor de grup), pentru a avea o idee despre timpul ce va fii parcurs, distante, sugestii pentru opriri.

Organizatorul va conduce o sedinta scurta pentru a prezenta conducatorii si inchizatorii de grup, pentru a reaminti regulile de mers in grup, pentru a aminti eventualele probleme ce pot exista pe drum, pentru a discuta metodele de comunicare in grup (inclusiv reamintirea semnalelor facute cu mana, daca nu se folosesc statii radio). Nu este neaparat ca organizatorul sa conduca grupul, de fapt poate sa nici nu participe la plimbare, odata ce totul este stabilit.

Semnale folosite de conducatorul de grup

GroupRiderHandSignals

Ce trebuie sa faca un motociclist pentru a pregati o plimbare in grup?

Motociclistul trebuie sa ajunga la locul de intalnire cu rezervorul plin, pregatiti pentru plimbare. Trebuie sa aiba la el actele motocicletei, iar motocicleta sa fie in buna stare de functionare si echipata legal.

Organizatorul poate cere unui motociclist sa nu participe la plimbare daca nu sunt indeplinite aceste conditii de baza (de exemplu daca motociclistul e beat sau mahmur, sau daca motocicleta nu indeplineste conditiile tehnice).

Daca un motociclist aduce un pasager pentru plimbarea in grup, motociclistul trebuie sa se ocupe personal de nevoile pasagerului, inainte de sedinta.

Manevre folosite la mersul in grup si Intrarea in trafic

Atunci cand conducatorii de grup vad ca toti motociclistii au casca pusa, sunt pe motociclete, motoarele sunt pornite si gata de plecare, vor verifica traficul si vor intra pe sosea. De obicei conducatorul de grup nu va iesi din parcare pana cand nu exista loc suficient pentru toti motociclistii. Daca nu, conducatorul se va incadra pe o banda mai lenta, mergand incet, pana grupul se formeaza din nou in formatia stabilita. Asta inseamna mersul mai incet decat ceilalti participanti la trafic, pentru a incuraja masinilor sa treaca, permitand astfel grupului sa se formeze.

Indiferent de semnalele conducatorului de grup, un motociclist este in permanenta responsabil pentru siguranta sa (Ride Your Own Ride).

De indata ce toti membrii grupului sunt impreuna, se va forma o formatie zig-zag care se va pastra in tot timpul mersului.

Exceptii de la recomandarile normale

Regula des auzita, cum ca fiecare este responsabil de siguranta ta (“ride your own ride”), inseamna ca orice recomandare pentru mersul in grup poate fi ingnorata daca nu are sens. Determinarea momentelor cand este cazul sa actionati prudent cade in responsabilitatea fiecarui motociclist.

In mod normal, conducatorul de grup va alege banda de mers, va determina viteza grupului, va sugera o formatie pentru a face manevrele cat mai in siguranta posibil, si cauta drumul pe harta.

Efectul de elasticicitate al grupului

Timpul de reactie pentru un motociclist cand este confruntat cu un pericol neprevazut este, in medie, de o secunda. Daca nevoia de reactie este anticipata (ca atunci cand se anunta un viraj), atunci motociclistii pot in mod normal reactiona cam intr-o jumatate de secunda de cand cel din fata a inceput sa reactioneze. Totusi, cand un grup i schimba viteza in mod gradual, sunt necesare doua sau trei secunde pentru a constientiza acest lucru si a schimba viteza pentru a mentine viteza in cadrul grupului.

Acest timp nu pare mare, dar motociclistii experimentati au nevoie pentru a preveni riscurile de un interval de minimum o secunda intre motocicletele vecine si de un interval de minimum doua secunde intre motocicletele vecine care circula pe aceeasi parte a benzii. Totusi, cand un grup are mai mult de sase motociclete, schimbarea graduala de viteza poate deveni riscanta.

Cand conducatorul de grup incepe sa accelereze, a doua motocicleta nu incepe sa circule instant la o viteza mai mare. Mai mult, se creeaza un spatiu intre cele doua motociclete – care se va mari continuu pana cand cea de a doua motocicleta a ajuns la viteza conducatorului de grup. Evident, odata ce vitezele sunt la fel, spatiul va ramane acelasi. Totusi, deoarece multe grupuri prefera sa pastreze un spatiu de minim o secunda intre motociclete, noul spatiu creeat de accelerarea conducatorului de grup poate fi mai mare decat se doreste. Atunci, cea de-a doua motocicleta va mari viteza pentru scurt timp pentru a micsora acest spatiu.

Conducatorul grupului accelereaza de la 90 km/h la 100 km/h pentru o perioada de doua secunde, a doua motocicleta va trebui sa circule cu o viteza de 110 km/h pentru doua secunte (dupa ce-i trece timpul de reactie) pentru a reduce spatiul creeat. Apoi va frana pentru o secunda inapoi la 100 km/h pentru a recreea spatiul initial.

Daca ar fi doar doua motociclete in grup, acest exemplu este usor de urmarit. Dar daca in grupul este mai mare, si motocicletele implicate se afla in spatele grupului, efectul de elasticitate poate fi foarte periculos pentru motocicletele de la mijlocul grupului pana la inchizatorul de grup.

De exemplu, a treia motocicleta din grup are urmatoarea problema: dupa aproape doua secunde dupa ce a doua motocicleta a inceput sa accelereze, a treia motocicleta reactioneaza. Totusi, in acest moment cea de-a doua motocicleta circula la 110 km/h in loc de 100 km/h ca conducatorul grupului. A treia motocicleta trebuie sa depuna un efort mai mare decat cea de-a doua motocicleta pentru a corela viteza cu cea a conducatorului de grup. Al treilea motociclist va trebui sa accelereze la 110 km/h pentru patru secunde, nu doua, pentru a reface formatia. A patra motocicleta va trebui sa accelereze la 120 km/h!

Daca in grup sunt doar sase motociclete, inchizatorul de grup va vedea ca distanta intre el si cea de-a cincea motocicleta a ajuns la 50 m, inainte de a incepe sa accelereze. Si vor trece 11 secunde intre momentul in care conducatorul de grup a inceput sa accelereze si momentul in care inchizatorul de grup va incepe la randul sau sa accelereze.

Acum imaginati-va ce se intampla in grup data, in timp ce accelereaza, conducatorul de grup ar trebui sa franeze! Acest efect de elasticitate devine foarte important cand conducatorul de grup trebuie sa face o schimbare brusca de viteza in anumite momente critice, cum sunt apropierea de un viraj strans.

Efectul de elasticitate poate fi redus urmand urmatoarele recomandari:

  • conducatorul de grup schimba viteza gradual
  • toti motociclistii ar trebui sa privesca la motocicletele aflate mai in fata decat doar la motocicleta din fata lor pentru a observa din timp schimbarile de viteza
  • toti motociclistii ar trebui sa-si reprime instinctul de a accelera brust pentru a restabili spatierea normala
  • conducatorul de grup ar trebui sa nu mareasca viteza 15 secunde de la iesirea dintr-un viraj pentru preintampina situatiile in care este necesara o franare sau incetinire
  • toti motociclistii ar trebui sa abandoneze regula spatiului de o secunda cand viteza de mers devine instabil
  • grupurile n-ar trebui sa fie mai mari de sase motociclisti daca unul dintre ei nu are experienta la mersul in grup
  • grupurile n-ar trebui sa fie niciodata mai mare de opt motociclisti: impartiti-va in grupuri mai mici.

Aceasta problema a fost descrisa relativ la accelerarea conducatorului de grup. Cand efectul de elasticitate este considerat in mod invers – adica atunci cand conducatorul franeaza brusc – aceste sfaturi pentru evitarea acesti efect pot fi mult mai importante. Cei care au rolul conducatorului de grup trebuie sa fie la curent cu importanta evitarii schimbarilor bruste de viteza, pe cat este este posibil, pentru a reduce riscurile pentru cei care-l urmeaza.

Echipa Vespa Club Romania

Asociatia “VESPA SCOOTER CLUB ROMANIA”
Judecatoria Sector 1 Bucuresti Nr. 57 / 20.03.2013
Cod de identificare fiscala: 31531711
Cont IBAN RON: RO61 RNCB 0082 1343 5037 0001
Adresa: Str. Plaviei, nr. 34, Sector 1, Bucuresti, Romania, 014575
E-mail: contact@clubvespa.ro

Parteneri Oficiali