După aproape jumatate de an de la intrarea în vigoare a noii grile de permise, perioadă în care nu s-a putut obţine permis de conducere pentru noile categorii moto (AM, A1, A2, A), normele privind examinarea pentru obţinerea permisului de conducere pentru vehicule pe două şi trei roţi au fost în sfârşit publicate.
Candidaţii vor merge prin trafic, cu instructorul ca pasager şi cu examinatorul într-o maşină de asistenţă aparţinând şcolii şi condusă de un angajat al acesteia.
Conform noului regulament de examinare, pentru toate categoriile (AM, A1, A2, A) se va susţine un examen teoretic, urmat de examinare practică.
Pentru categoria AM se va susţine doar examen de aptitudini în poligon.
Pentru categoriile A1, A2 şi A se va susţine un examen de aptitudini în poligon urmat de o examinare în trafic. Candidatul va trebui să folosească echipament obligatoriu constând din: cască, geacă, mănuşi, pantaloni de protecţie, ghete.
Motocicletele folosite pentru examinare trebuie să respecte următoarele norme:
Categoria A1 – minim 120 cmc, maxim 11kw
Categoria A2 – minim 400 cmc, minim 20kw, maxim 35kw
Categoria A – minim 600 cmc, minim 50kw, minim 180kg
Motocicletele trebuie să fie dotate cu dublă comandă, cel puţin pentru pedala de frână. Orice intervenţie a instructorului în timpul examinării va atrage respingerea candidatului.
Examinatorul va supraveghea candidatul dintr-un autovehicul aparţinând şcolii de conducători auto şi condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii.
Persoana supravegheată sau examinată în vederea obţinerii permisului de conducere pentru categoriile A1, A2 şi A, răspunde în mod individual pentru încălcarea regulilor de circulaţie sau, după caz, pentru pagubele produse terţilor ca urmare a producerii unui accident de circulaţie.
Aptitudini şi mod de comportare supuse testării in trafic, specifice pentru categoriile A1, A2 şi A:
să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum lateral;
să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
să abordeze curbe;
să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe banda de circulaţie;
să intre/să iasă de pe o autostradă sau un drum similar, dacă este cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;
să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini staţionate, să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;
să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum şi circulaţia în tunele;
sã fie precauţi şi să ia mãsurile de siguranţă înainte de coborârea de pe vehicule.
Noua grilă de permise a intrat în vigoare la 19 ianuarie 2013, însă până acum nu au existat normele metodologice pentru omologarea vehiculelor de şcoală şi pentru procedura de examinare, astfel încât nu s-a putut obţine permis pentru niciuna dintre cele patru categorii moto. Peste 2000 de persoane s-au ales cu dosar penal pentru conducerea unui moped fără a avea permis AM.
Ordinul ministrului il gasiti pe Monitorul Oficial: aici
preluare: http://the-money-channel.ro